Adriaan Hosang

Sanne volgt Sanne op

RENSWOUDE Tijdens de dinsdagavond gehouden raadsvergadering werd de nieuwe kinderburgemeester geïnstalleerd. Burgemeester Petra Doornenbal was van mening, kijkend naar de goed gevulde publieke tribune, dat er iets aan de hand moest zijn. Bij de koffie trouwens ook een gebakje en ja, de nieuwe kinderburgemeester zou geïnstalleerd worden.  Nadat de agenda was vastgesteld en burgemeester Doornenbal had ontdekt dat ook een vorige kinderburgemeester, Jelte Bouman, in de zaal zat, werd afscheid genomen van kinderburgemeester Sanne van den Brink. Maar voordat het zover was werden vaders en moeders, opa’s en oma’s van de kinderburgemeesters welkom geheten. Petra Doornenbal gaf Sanne van den Brink eerst de gelegenheid wat te vertellen over het afgelopen jaar. Sanne: “Het was een leuk jaar en we hebben veel gedaan. Ik heb Renswoude zo ook beter leren kennen, er waren werkbezoeken, het kasteel hebben we bezichtigd, ben in contact gekomen met vluchtelingenwerk, de Dodenherdenking en ja nog veel meer”.

Sanne de Kruif, de nieuwe kinderburgemeester, leerling van de Christelijke Basisschool “De Borgwal”, had eerst gesolliciteerd en toen bekend was dat zij was gekozen moest ze eerst keihard gillen van blijdschap. Sanne: “Heb toen mijn opa’s en oma’s gebeld en mijn moeder vond het erg leuk dat ik was gekozen”. Het was Sanne van den Brink die Sanne de Kruif de ambtsketen van de kinderburgemeester om hals legde, waarna de nieuwe Sanne vol bewondering keek naar die ambtsketen die volgens haar niet te zwaar was. Burgemeester Petra Doornenbal richtte zich tot Sanne van den Brink en zei dat er steeds heel prettig was samengewerkt. Ze bedankte de ouders van Sanne maar ook de school, omdat Sanne voor allerlei activiteiten niet altijd op school kon zijn. Voor haar was er een leuk afscheidscadeautje. De nieuwe kinderburgemeester, Sanne de Kruif, werd door Petra Doornenbal gefeliciteerd en gehoopt werd op een gezellig en plezierig jaar. Ook de fractievoorzitter spraken haar toe. Bart Bisschop (OnAfhankelijkepartij Renswoude) kreeg de lachers op z’n hand toen hij zei: “Vroeger gaven we de kinderburgemeester altijd steekpenningen” Hij had een mooi notitieboekje zodat ze kon noteren wat ze allemaal gezien en meegemaakt had. Leo Verkerk (CDA)wenste haar veel plezier in haar werk en zocht het in snoepgoed. Henk Don (SGP) zag in Sanne een goede kandidaat en zei: “Als je in de politiek gillend wegrent ben je al een heel eind in je politieke carrière”. Carola Veldhuizen (ChristenUnie) wees er op dat Sanne zo’n mooie sollicitatiebrief geschreven had en hoopte dat ze het leuk zou hebben. Ook zij zocht in snoepgoed. Kirsten Daalmeijer (DorpsbelangRenswoude) heette Sanne hartelijk welkom. Hoe voelt het nu met die ambtsketen om, vroeg ze. Geniet van je

werk, wenste ze haar toe. Wethouder Henk van der Schoor vond het leuk dat Sanne kinderburgemeester wilde zijn. Er komen zeker leuke dingen voor je aan. Zijn collega Kees Eskes, die in de benoemingscommissie had gezeten zei “welkom bij ons”. “Ja, als je met mij op pad gaat komen we bij andere activiteiten dan die bij mijn collega wethouder Van der Schoor. Nadat Sanne de Kruif tal van handen had moeten schudden van familie en vrienden praatte ook Sanne van den Brink na met familie en bekenden in de raadszaal, nadat de vergadering was geschorst. Sanne van den Brink mocht even later aan de regionale omroep XON haar verhaal doen over de achterliggende periode. “Ja, ik heb echt veel leuke dingen gedaan, dingen bekeken waar ik niet eerder was geweest. Het voorlezen van mijn gedicht op 4 mei was iets bijzonders, maar toch mooi om te doen”. De dag waarop de kinderburgemeesters uit het hele land bijeenkomen had Sanne als heel bijzonder ervaren. De fijne samenwerking met het college van B & W onderstreepte ze duidelijk. Ja, wie weet wordt ik eens misschien nog wel eens raadslid, zo besloot ze.

Sanne de Kruif vertelde dat kinderburgemeester zijn haar wel heel leuk leek. Ze had echt veel zin om het te gaan doen. “Ja, ik kijk uit naar het samenwerken met burgemeester en wethouders. Het zal naast mijn werk op school best een stuk drukker worden. Als bijzonder leuke activiteit noemde ze de Lampegietersoptocht”. Sanne wees er op dat veel kinderen weer graag een skatebaan willen. Ze had daar kennelijk al over gesproken want haar was gezegd dat dan wel eerst het bouwplan voor Beekweide II klaar moet zijn.